Forholdet mellem blænde, ISO og lukkertid er helt afgørende for, hvordan dine billeder tager sig ud. I denne e-bog får du styr på forholdet mellem de tre justeringer og andre vigtige indstillinger.

Med blænden styrer du dybdeskarpheden, så du kan gøre en baggrund sløret eller sørge for, at alt i hele billedet står skarpt, og med lukkertiden kan du fastfryse bevægelser eller skabe effektfulde sløringer. De to faktorer bestemmer, hvor meget lys der slipper ind til kameraets billedsensor. Mængden af lys på motivet spiller dog også ind. Derfor kan du ikke frit vælge blænde og lukkertid.

Som abonnent har du også fuld adgang til vores grundkursus i Lightroom, hvor vi giver dig overblik i programmet og viser de vigtige justeringer.

En stor blændeåbning giver en sløret baggrund og gør det muligt at bruge forholdsvis hurtige lukkertider.

Hvis du i svagt lys bruger en hurtig lukkertid og en lille blændeåbning, vil der ikke slippe lys nok ind i kameraet. Du kan forstærke signalet med ISO, men skruer du højt op, kommer der støj i billederne.

Det gælder altså om at ramme den rigtige kombination af lukkertid, blænde og ISO, så du opnår den effekt, du er ude efter. De tre faktorer skal hele tiden tilpasses til hinanden og til det omgivende lys.

I videoserien Fotoskolen gennemgår vi kameraets indstillinger. Se blandt andet, hvordan du laver personlige indstillinger, bruger ISO og arbejder med flash.

Heldigvis hjælper kameraets lysmåler dig rigtig godt på vej, men du får de bedste billeder, når du selv griber ind. Ved nogle motiver er det nemlig blænden, der bør være styrende for dine valg af indstillinger, mens det i andre er lukkertiden.

Med en lukkertid på 1/160 sekund kan man fornemme farten i motivet her, hvor vi har panoreret med cykelrytteren, mens billedet blev taget.

I denne e-bog lærer du alle de grundlæggende kameraindstillinger, så du ved, hvornår du skal justere på blænden, og hvornår du skal justere på lukkertiden.

>Læs også: Forstå dybdeskarphed på 5 minutter

Du lærer også at bruge kameraets smarte histogram-funktion, der på lcd-skærmen giver dig et hurtigt grafisk overblik over lyset i dine billeder, hvilket er en stor hjælp til at ramme de rigtige indstillinger. Du kan bruge eksponeringskompensation til at rette op, og i e-bogen lærer du, hvordan funktionen bruges.

Sådan får du skarpere billeder

I e-bogen kommer du også i dybden med fokusindstillingerne, så du er sikret fotos, hvor skarpheden ligger det helt rigtige sted. Du lærer at udnytter kameraets fokuspunkter, hvordan du fanger motiver i bevægelse, og hvornår du bør bruge manuel fokus.

Du får også en række tips til mere skjulte funktioner i e-bogen, som er på 48 sider og i pdf-format, så du kan gemme den på computer, tablet og smartphone. Klik på Hent øverst på siden for at hente bogen.

Dette indhold er kun for abonnenter

Log ind i Fordelszonen for at få adgang.
Er du ikke abonnent? Få fuld adgang for kun 29 kr.
  • Hent gratis e-bøger, der gør dig til en bedre fotograf.
  • Få fri adgang til alle videokurser i Lightroom, Photoshop og Elements.
  • Se lærerige videoer om kameraindstillinger og fototeknik.
  • Download gratis programmer og justeringer til billedbehandling.
  • Få bladet leveret til døren